MTB route Sleen: En toen ging het mis

Aantal sterren:
Datum gereden: 13-12-2020

Op 13 december 2020 reden wij de MTB route Sleen. Een greep uit ons gesprek dat we daar hadden: “Ik doe het toch maar niet”. “Jawel joh, kan wel”. “Nee ik denk niet dat ik het doe”. “Gewoon doen, het is niet hoog en als ik het kan kan jij het ook” “Nou vooruit dan, daar gaat ie….”

Zo ging ongeveer het gesprek vlak voordat ik viel. Het uurtje ervoor hadden we nog heerlijk gefietst op de MTB route Sleen. We hadden de route eerder gefietst. In augustus. En we vonden het een leuke route dus besloten hem nog een keer te rijden. Bij de ‘drop’ ging het behoorlijk mis. Na het neer komen slingerde ik door een kuil en klapte van mijn fiets af. Ik kreeg even geen lucht en het eerste dat ik dacht: Blij dat ik die helm op heb. Dames en heren: dat is dus echt een onmisbaar ding op de MTB: de helm. Zonder helm moet je echt niet op je fiets het bos in.

Toen ik weer een beetje kon ademen voelde ik een stekende pijn in mijn pols. En mijn knie deed ook een beetje zeer. Maar omdat ik een paar jaar ervoor een breuk heb gehad in mijn pols, was ik bang dat deze opnieuw kapot zou zijn. De schade aan mijn fiets werd zo goed en zo kwaad als het ging verholpen, zodat ik naar de auto kon fietsen. Het bleek dat we al vlak bij de auto waren en met één hand aan het stuur ging dat verrassend goed. De fietsen werden achterop de auto gezet en we reden naar huis. Onderweg naar huis heb ik het thuisfront maar even ingelicht, zodat ze niet zouden schrikken als we te vroeg thuis waren.

Thuis aangekomen eerst maar even douchen. Bij het uitkleden merkte ik dat mijn broek aan mijn knie plakte. Dat was een beste schaafwond. Ik had van mijn knie eigenlijk niet zo veel gemerkt, totdat ik uit de auto stapte toen we weer thuis waren. Maar het was dus niet zo gek dat die ook zeer deed.

Na het douchen toch maar even de huisartsenpost gebeld. Ik zou wel naar de SEH kunnen, maar dan moest ik naar Meppel. Want heej, de spoedeisende hulp in Hoogeveen is door Treant wegbezuinigd. Klasse!

Ik koos ervoor om ‘gewoon’ bij de huisartsenpost langs te gaan. Als het nodig bleek konden we altijd nog doorrijden naar Meppel. De schade bleek relatief mee te vallen. De knie werd even bekeken (de pleister werd even opgetild om te zien of de wond schoon was) en er werd geduwd, getrokken en geknepen in, aan en op mijn pols. Een foto werd door de dienstdoende arts niet nodig geacht. Daar kwam ik mooi mee weg. Met een paar dagen zou ik me alweer veel beter voelen.

En dat klopte. Althans, gedeeltelijk. De pijn in de pols ging snel weg, de ribben bleken ook een goeie klap te hebben opgevangen en bleken gekneusd. Daar zou ik nog wel even last van hebben. De wond op mijn knie was na 2 weken ook dicht en het lopen ging langzamerhand wat beter. De blauwe plekken op mijn knie trokken langzaam maar zeker weg en ook de bloeduitstortingen onder mijn knie verdwenen na eerst een poos een gele kleur te hebben aangenomen.

Zes weken verder

Inmiddels zijn we ruim zes weken verder. Mijn mountainbike is door de vakman gerepareerd en met mij gaat het ook een stuk beter. Kwa ribben kan ik weer op mijn buik en beide zijden liggen, de knie is niet meer dik en we wandelen weer een aardig stukkie weg. Maar omdat het gevoel in mijn knie toch niet helemaal goed is ben ik toch maar weer even langs de huisarts geweest. Na zes weken had ik toch wel verwacht dat het weer goed zou zijn. Blijkt toch dat mijn achterste kruisband een optater heeft gehad. Verrekt of misschien een scheurtje…. En de knieband aan de binnenkant van mijn knie. Het zou de bloeduitstortingen wel verklaren.

Voorlopig dus nog even niet mountainbiken. Balen. Oefeningen doen en wandelen. Alleen.. nu gaat mijn knie echt weer meer pijn doen. Is dat normaal? Of…? Voorlopig ga ik stug door met de oefeningen en wandelen. En als het wat beter weer wordt maar ‘gewoon’ fietsen. Zolang het gaat. En als het over 6 weken niet beter gaat, moest ik weer bellen. Gelukkig staat het nummer van de huisarts nu in mijn telefoon…..

Strava

Voor de volledigheid toch maar even de strava-gegevens van deze onfortuinlijke rit

Elapsed Time Moving Time Distance Average Speed Max Speed Elevation Gain
37,80
meters

Mijn mening over MTB route Sleen

Het is écht een leuke route. Alleen die drop… die doe ik voorlopig even niet meer.

(Visited 447 times, 1 visits today)