Fietsen in Zuidwest Friesland

Afstand: 47.4 km
Aantal sterren:
Datum gereden: 10-09-2023

Op wat mogelijk de laatste echt zomerse zondag van het jaar zou zijn gingen we fietsen in Zuidwest Friesland. Een rondje Woudsend, Lemmer en Balk om precies te zijn.

Waterland van Friesland

De route kwam ik tegen op de facebookpagina van Waterland van Friesland, met een linkje naar de website. Daar werd de route in geuren en kleuren beschreven en leek het mij al een leuke route. In dat gebied hadden we nog niet gefietst, behalve dan een stukje Balk, toen we met het beurtveer terug naar Heeg gingen. Toen ook nog eens bleek dat het zondag 10 september open monumenten dag was en dat het Woudagemaal in Lemmer geopend was, besloten we die twee dingen mooi te combineren.

Rondje Zuidwest Friesland in het kort

Wij startten de route bij Minicamping Wetterspetter, waar we de auto langs de weg zetten. Ik weet niet of dat helemaal de bedoeling was, maar echt een parkeerplaats vonden we daar niet. Vanaf daar zijn we gaan fietsen door pittoresk Woudsend, via de fietspont Brekkenpolder (neem dus geld mee!) en langs het meer van de Groote Brekken, naar Lemmer, waar we geluncht hebben en en Woudagemaal hebben bezocht. Daarna via natuurgebied Bremerwildernis, door Balk en langs het Slotermeer weer terug naar het beginpunt.

Knooppuntenroute Zuidwest Friesland

Wij hebben de originele knooppuntenroute niet helemaal gereden zoals de bedoeling was; we zijn Lemmer niet helemaal ingereden tot knooppunt 51. dit had te maken met de tijd én het feit dat we nog naar het Woudagemaal wilden.

404142434651464525262728852968393738

Later die dag hebben we nog wel wat gegeten in Lemmer en ik kan zeggen dat het wel de moeite waard is om tóch door te rijden naar knooppunt 51.

Lunch in Lemmer

Toen we richting Lemmer fietsten, kwamen we al langs het strand en zagen we de Lemmer Beachclub al opdoemen. Het was mooi weer, dus het enige dat we konden doen was hopen op een vrij tafeltje op het terras. Dat viel nog niet mee, want het was er druk, maar gelukkig kwam er nét een tafeltje vrij dus hoefden we niet lang te wachten. Heerlijk wat eten en drinken op het terras, met uitzicht op het Lemmer Strand, waar mensen heerlijk in de zon lagen te bakken, aan het zwemmen of varen waren. We kregen er even een echt vakantiegevoel.

Het Ir. D.F. Woudagemaal

Ir. D.F. Woudagemaal

Een bezichting van het Woudagemaal stond al lang op mijn bucketlist. Het grootste nog functionerende stoomgemaal ter wereld stamt uit 1920 en staat sinds 1998 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Deze monumentale stoomreus wordt bij te hoge waterstanden nog altijd ingezet door Wetterskip Fryslân om te zorgen voor droge voeten in Friesland. (Bron: Website Woudagemaal)
Omdat het Open Monumentendag was, konden we er gratis een kijkje nemen en kregen we een rondleiding. Dit was leuk en leerzaam, maar duurde wat langer dan voorzien waardoor we ’s avonds wat later gingen eten dan de bedoeling was. Mooi om eens een keer ‘in het echt’ gezien te hebben!

Na dit bezoek stapten we weer op de fiets om de route te vervolgen en kwamen we aan in Balk, waar we nog even wat gedronken hebben op een terras aan het water (Slotermeer). We wilden in eerste instantie daar ook iets eten, maar de menukaart beviel ons niet zo dus na een drankje zijn we weer opgestapt en zijn we verder gefietst.

Het was een erg leuke route en na het fietsen wilden we nog wat eten. Dankzij internet kwamen we uit bij een Italiaans restaurant in Lemmer (La Gondola), waar het ook erg druk was, maar waar we ontzettend lekker hebben gegeten. Het was al donker toen we daar weer weg gingen, maar met een voldaan gevoel en wat hebben we weer een leuke dag gehad!

Strava

WIl je de route op Strava bekijken?

(Visited 84 times, 1 visits today)