Wat ik doe in en met mijn vrije tijd

In mijn vrije tijd mag ik onder andere graag een stuk fietsen, beetje in de tuin rommelen, tv kijken (vooral sport), door het bos wandelen en muziek luisteren. En beetje surfen op het internet. En sporten doe ik (meestal) ook graag. En dit alles uiteraard geheel in willekeurige volgorde. Net hoe de wind waait. Mijn vrijetijdsbesteding is dus heel divers.

Sport

vrije tijd is mountainbikenVóór de Corona-crisis was ik veel in de sportschool te vinden, ik probeerde er zo’n drie keer in de week te zijn. En dan ook nog wat aan sport te doen natuurlijk! 🙂 Ik ben ermee begonnen tijdens mijn burn-out in 2018/2019. Ik merkte dat ik me er langzaam maar zeker beter door ging voelen en hoewel ik soms ook gewoon echt geen zin had, ging ik er toch naartoe en was ik achteraf altijd blij weer geweest te zijn.

Maar toen kwam de Corona-crisis en was het sporten in de sportschool voorbij. Ik ben geen type die in de woonkamer gaat sporten, dus de kilo’s vlogen er weer aan. Zodra de sportscholen weer open mochten was ik er weer te vinden, maar na enige tijd kwam de tweede golf en was het weer gedaan met de sportschool. Gelukkig had ik nog mijn mountainbike. En de racefiets. Hoewel ik die laatste tijd niet veel gebruik. De mountainbike na een val eigenlijk ook niet meer zo veel. Maar nog wel de e-bike, heerlijke fietstochtjes maken. Maar dat is niet echt sport te noemen, dus de kilo’s bleven er maar aankomen. In de zomervakantie van 2023 kwam steeds sterker het idee om af te gaan vallen. Ik moest echt weer gaan sporten vond ik zelf. En dus: per 1 oktober 2023 ben ik weer lid van de sportschool. De knop ging om, de kilo’s moesten eraf! Drie a vier keer in de week in de sportschool, en op de dagen dat ik niet sport probeer ik een uurtje te wandelen.

Uiteraard sta ik op zaterdag ook graag langs de lijn op het voetbalveld, bij mijn zoon kijken. Blijft een leuk iets…. En dan natuurlijk ’s avonds bij het eten de wedstrijd nog even analyseren en klagen hoe slecht de scheidsrechter wel niet was….

Ook kijk ik graag naar allerlei sporten op TV. Formule 1 bijvoorbeeld. En naar mooie voetbalwedstrijden. Maar ook naar wielerkoersen en ach, eigenlijk vind ik bijna alle sporten leuk om naar te kijken.

Fietsen

toerfietsOké, het klinkt misschien een beetje burgerlijk, maar aan de andere kant: ik ben inmiddels ook een vijftigplusser. Met mooi weer een stuk gewoon fietsen vind ik echt leuk. Je komt op plekken waar je met een auto niet komt en er valt in onze omgeving (lees: Drenthe) veel moois te zien. Nu op de e-bike gaan we ook soms met vrienden fietsen.

In de vakantie van 2020 heb ik voor het eerst een keer op een mountainbike gezeten. En ik ben er ook afgevallen ja. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ik ben daar een beetje besmet geraakt met het MTB virus. Toen het weer een beetje ging met de gekneusde ribben en duim heb ik op marktplaats een mountainbike gekocht, om te zien of ik het echt leuk vond en na een aantal keren op de MTB door het bos te hebben gereden uiteindelijk een nieuwe gekocht. Nóg een hobby erbij dus! Mijn MTB ritjes houd ik hier bij, zodat je er misschien wat aan hebt als je zelf een leuke MTB rit zoekt.

Maar sinds eind februari 2021 heb ik er nóg een type fiets bij: een racefiets.  Dit doordat ik bij het MTB-en een blessure heb opgelopen.  MTB-en vond de fysio nog even geen goed idee, maar op de weg fietsen mocht wel. En aangezien ik al een tijd met het idee van een racefiets rondliep én ik bij toeval op een goeie deal stuitte, kwam van het één het ander en heb ik inmiddels de eerste kilometers op mijn mijn racefiets gemaakt. Daarnaast had ik in die periode mijn ‘gewone’ fiets uitgeleend aan zoonlief, zodat hij in de stad waar hij naar school gaat ook kan fietsen.  Even naar de voetbal of gewoon ‘een stukkie’ fietsen op de mountainbike of racefiets is niet handig, dus toen in februari 2022 ook nog maar een e-bike gekocht. Kan ik voorlopig weer vooruit. En natuurlijk samen met Monique en met vrienden ook af en toe een mooi stukkie fietsen. Heerlijk!

Wandelen

DoldersummerveldIn de omgeving waar ik woon zijn zulke mooie stukken natuur te vinden! Ik vind het heerlijk om daarin te wandelen. Om te genieten van het uitzicht, de geluiden van vogels, de geur van het bos. En het maakt niet uit in welk jaargetijde, dus ook in de ‘saaie’ winterperiode en gure herfst is het genieten in de natuur.

Fotograferen

vrije tijd is foto's maken

Iets wat ik veel te weinig doe, maar wat ik wel heel leuk vind, is fotograferen. Soms neem ik het  fototoestel mee in de fietstas, maar vaak vergeet ik hem gewoon. Dan kom je langs mooie plekjes en denk je ‘had ik nu het fototoestel maar’. Meestal maak ik dan maar een foto met mijn mobieltje, maar dan worden de foto’s voor mijn gevoel toch minder….. Ik moet het echt vaker gaan doen!

En verder…

In de winter mag ik graag vermaken met een puzzel of een boek (hoe burgerlijk!). Én ben ik dol op onze houtkachel (met of zonder wijntje).

Je ziet: ik heb geen probleem om mijn vrije tijd te vullen! met het vullen van mijn vrije tijd!

(Visited 528 times, 1 visits today)