Fietsen in het Sneekermeergebied

Afstand: 40 km
Aantal sterren:
Datum gereden: 28-05-2023

Op 27 mei hebben we met de ‘Er Op Uit’-app van de ANWB een route uitgestippeld in Friesland. We hadden er eerder gefietst, maar omdat ik een beetje verliefd geworden ben op het merengebied in het Zuidwesten, wilde ik er graag nog een keer fietsen in Friesland. En 28 mei zou het mooi weer worden, dus dat gingen we doen: fietsen in het Sneekermeergebied.

Knooppuntroute in Friesland

We hadden de volgende knooppuntroute van zo’n 40 kilometer om het Sneekermeergebied gemaakt:
92935950495557424368656162849192

Let op: mocht je deze mooie route ook een keer willen fietsen: houd rekening met de vaartijden van de pondjes.

Rondje Sneekermeergebied: Start in Langweer

We hadden vooraf al bepaald waar we de auto neer zouden zetten: we hadden een parkeerplaats bij de sporthal uitgezocht. Vanaf daar was het maar een klein stukje fietsen naar het eerste knooppunt, nummer 92. Langweer bleek een leuk dorpje, met leuke huizen en nette tuintjes. Uiteraard mocht een oud kerkje daar niet ontbreken. Al snel kwamen we bij het eerste pondje.

Pontje bij Langweer

Lunchen in Sneek

Via een brug over de A7, een beste klim, maar voor een e-bike geen probleem, reden we via Uitwellingerga en het mooie Opperhuizen (daar zou ik best willen wonen!) Sneek binnen. Niet via het mooiste stukje van Sneek, maar via een industriegebied. Hier waren we al snel weer voorbij en we besloten te gaan lunchen in De Kajuit in Sneek. We zaten daar heerlijk op het terras en lieten ons de borrelplank goed smaken. Aanrader! Eigenlijk zat we daar weer té lekker en pas na ruim een uur stapten weer op de fiets.

Kameleondorp Terherne

Terherne light in het noordelijkste puntje van deze route in het Sneekermeergebied

Na Sneek volgde een stuk met forse tegenwind richting het noordelijkste puntje van deze router door het Sneekermeergebied. Gelukkig was het voor de e-bike geen probleem, het enige lastige waren soms de vliegjes die in je gezicht vlogen. Dat stuk hebben we dus even flink doorgetrapt, maar niet zonder ook om ons heen te kijken en te genieten van de omgeving. Met het Terhernster Veer voeren we De Hoarne over om vervolgens nog even langs het Kameleon Museum te fietsen. Wie de bekende Kameleon boeken heeft gelezen en leuk vond, zou eigenlijk dit museum binnen moeten gaan.

Langs het water in het Sneekermeergebied

Na Terherne volgde een mooi stuk vlak langs het water van de Sâltpoel en de Goaiingarypster Puollen. Via Goingarijp fietsten we op hoge snelheid weer richting Langweer. Dit keer niet óver de snelweg, maar eronderdoor, langs de Langwarder Wielen. Onderweg uiteraard geholpen door een aantal pondjes. Het was maar goed dat we onderweg nog even de laatste nummers van de route op papier zetten, want in het laatste stuk gingen onze mobieltjes uit. Accu’s leeg. Dus een leermoment: altijd de nummers op papier meenemen.

Strava

Uiteraard is deze route ook weer opgenomen met Strava.

Elapsed Time Moving Time Distance Average Speed Max Speed Elevation Gain Calories Burned
05:03:21
meters
1.461
kcal
(Visited 61 times, 1 visits today)