Op zondag 6 december reden we de MTB route Ruinen. Dat is volgens mij de officiële naam; wij hebben het over de MTB route Echten, omdat wij hem daar starten. Het is niet de officiële startplaats, maar voor ons de meest logische. Zo kunnen we vanaf huis vertrekken op de fiets en kunnen we de auto laten staan. Volgens MTBroutes.nl is deze route 19,6 km lang en heeft het hoogtemeters. Dat is natuurlijk niet veel, maar het is een ideale route voor beginners zoals ik. Na 3 maanden fietsen ben je nog een beginner vind ik.
Om de MTB route Ruinen te rijden volg je de witte bordjes met in het rood het internationale MTB teken. Het driehoekje met daaronder twee rondjes.
Mijn mening over MTB route Ruinen
Het was de tweede keer dat ik dit rondje fietste. De eerste keer was al weer een poosje terug, toen ik deze fiets nog niet had. (Helaas heb ik er toen geen verslagje van gemaakt en op deze website gezet.) Ik kon wel merken dat ik er makkelijker overheen ging. Het tempo lag hoger dan de eerste keer, maar ik ging toch een stuk ontspannender over het parcours. Ik miste de hoogtemeters niet. Het is een behoorlijk technisch parcours, waar je veel moet sturen. Er zitten mooie kom-bochten in. Ondanks de vele bochten blijf je in een goede ‘flow’ je tempo kan hoog blijven als je dat wenst en je blijft in een lekker ritme de bochten nemen.
Op een paar kleine hobbelige stukjes is de ondergrond goed te noemen. Hoewel het behoorlijk geregend had in de week voorafgaand, lag het parcours er prima bij. Ook mooi bladvrij trouwens. Complimenten aan het onderhoudsteam!
Strava
Hieronder nog wat Strava-gegevens van deze routes:
Elapsed Time | Moving Time | Distance | Average Speed | Max Speed | Elevation Gain |
---|---|---|---|---|---|
02:18:09
hours
|
01:58:29
hours
|
34,89
km
|
17,67
km/h
|
66,24
km/h
|
35,30
meters
|
Samenvatting
Op de MTB route Ruinen, of Echten zoals wij hem noemen, kun je een lekker rondje fietsen. Door de goede ondergrond en technische stukken ideaal voor beginners, maar ook gevorderden kunnen zich uitleven. Door de goede ‘flow’ die in het parcours zit blijft de snelheid er lekker in.